کد مطلب:260319 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

از نامه ها و وصایای امام عسکری
كتابهای تاریخی و روایی، تعداد زیادی از وصایای امام علیه السلام را نقل كرده اند كه حضرت به بعضی از اصحاب خود نوشته اند و در آنها اندیشه ها و مفاهیم اسلامی را به زیبایی برای یاران خویش تشریح كرده و به احكام شرعی پرداخته و مسایل حرام و حلال را به نحو بارز بیان نموده و پند و اندرزها را برای شیعیانش نقل فرموده است. از جمله نامه های حضرت عسكری به اصحاب خود، نامه ای است كه حضرت به «علی بن حسین بن بابویه قمی» یكی از دوستان و بزرگان و فقهای شیعه مرقوم داشته اند.

این نامه چنین آغاز می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم. سپاس و ستایش بیكران، آن خدایی را كه پروردگار جهان و جهانیان است. سرانجام، نیكویی برای پرهیزكاران و با تقوایان و بهشت برای موحدان و یكتاپرستان، و آتش برای كافران خواهد بود. ستیزه گری و تجاوز جز بر ستمكاران نیست و خدایی جز «الله» نخواهد بود. او از بهترین آفرینندگان است و درود و رحمت بیكران حضرت حق، بر بهترین بندگانش، محمد صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان پاكش باد.

بعد از حمد و ثنای الهی، ای علی؛ ای مرد بزرگ و ای كسی كه فقیه و مورد اطمینان و اعتماد پیروان من هستی، تو را به پرهیزكاری و تقوا در پیشگاه خدا و بر پا داشتن نماز و پرداختن زكات سفارش می كنم. امید است كه خدای سبحان به آنچه



[ صفحه 418]



رضای او است تو را موفق بدارد؛ و از نسل تو فرزندانی شایسته حاصل آید.

ای علی! نماز كسی كه زكات نمی پردازد، پذیرفته نخواهد بود و به تو وصیت می كنم كه از خطای مردم درگذری؛ و خشم خویش را فرونشانی و به خویشاوندان خود صله رحم و رسیدگی بنمایی؛ و با برادران دینی خود برادری كنی و در رفع نیازهای آنان در سختیها بكوشی و آنان را در آسایش قرار دهی و در برابر نادانی افراد بردبار باشی و همیشه در دین خدا عمیق نگر و در كارها استوار و با قرآن آشنا گردی و اخلاق نیك همراه خودسازی و امر به كارهای نیك و نهی از امور بد كنی. كه خداوند سبحان می فرماید: در بسیاری از گفتارها كه با هم دارند خیر و صلاحی نیست، مگر كسی كه به صدقه دادن یا نیكی كردن و یا اصلاح میان مردم دستور دهد.

ای علی! از همه ی زشتیها پرهیز كن. بر تو باد كه نماز شب بخوانی. همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به مولایمان علی علیه السلام این امر را سفارش فرمود: ای ابوالحسن! بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب و بر تو باد نماز شب. آن كسی كه نماز شب را سبك شمارد از ما نیست.

بنابراین به سفارش من عمل كن و به پیروانم نیز فرمان بده آنچه به تو دستور داده ام به همان شیوه عمل نمایند. و بر تو باد كه شكیبایی پیشه خود سازی و بدان عمل كنی؛ و منتظر فرج باشی. همانا پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: با فضیلت ترین اعمال امت من آن است كه در انتظار فرج باشند.

ای علی، پیوسته شیعیان ما در غم و اندوه خواهند بود تا فرزندم قائم علیه السلام ظهور كند. همانا پیامبر خدا بشارت داده است كه او جهان را از قسط و عدل پر خواهد كرد، چنان كه از ظلم و جور پر شده باشد.

ای مرد بزرگ، و ای كسی كه مورد اعتماد من هستی، در برابر ناملایمات صبور باش و شیعه ی مرا به صبر دعوت كن، همانا زمین از آن خداست كه بندگان خود را وارث آن می سازد و سرانجام سعادتمندانه برای پرهیزكاران است؛ و سلام و رحمت خدای سبحان و بركاتش بر همه ی شیعیانم باد.



[ صفحه 419]



و ما را خداوند كافی است كه او بهترین وكیل و سرپرست و یاری كننده است. [1] .

امام حسن عسكری علیه السلام در یكی دیگر از وصایای خود به شیعیان فرمود: من شما را سفارش می كنم به تقوای الهی و پارسایی در دین، تلاش در راه خدا و راستگویی در گفتار، و برگرداندن امانت به كسی كه شما را امین قرار داده است، و طول دادن سجده و معاشرت خوب با همسایه، كه اینها همه از روش و شیوه های محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده است. ای اهل تقوا؛ به فامیلهایتان محبت و احسان كنید و در تشییع جنازه شان شركت نمایید و از بیماران پرسان شوید؛ و از آنان عیادت به عمل آورید. حقوقشان را بپردازید. آگاه باشید اگر یكی از شما در دین پارسا و در سخن گفتن راستگو و امانتدار و خوش اخلاق باشد، خواهند گفت این فرد شیعه است و من خرسند می شوم. شما از خداوند سبحان و منان پروا كنید. زینت و زیور ما باشید. مایه عار و ننگ ما قرار نگیرید. محبتها را به سوی ما بكشانید؛ و زشتیها را از ما دفع كنید؛ و اگر هر چه درباره ی نیكیها بگویند و به ما نسبت دهند؛ ما اهل آن هستیم و از عیبها بری و بر كنار می باشیم؛ و برای ما در كتاب خدا حقی معین است؛ و با پیامبر، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نسبتی می باشد و از جانب خدا طهارتی بر ایمان مقرر است كه غیر از ما هیچ كسی ادعای این مقام را نكند، جز آنكه دروغگو باشد.

ای انسانها! بسیار در فكر مرگ و یاد خدا باشید. قرآن را زیاد بخوانید و بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم درود بفرستید كه هر درودی ده حسنه دارد.

و آخر اینكه سفارشهای مرا همواره در فكر خویش داشته باشید كه من شما شیعیان را به خدای سبحان می سپارم و سلام و درود خدا بر شما باد. [2] .



[ صفحه 420]




[1] شيخ عباس قمي - انوار البهية - چاپ مشهد - ص 161.

[2] علامه مجلسي - تحف العقول - ص 367.